Leijonat.fi

×

Nuorilla Leijonilla vaikea matka Kanadaan - Värikäs matkaraportti ja pelaajien kommentit!

Suomen alle 20-vuotiaiden maajoukkue lähti sunnuntaina MM-leirille Kanadaan. Matkan piti kestää 18 tuntia, mutta perillä oltiinkin vasta 62 tunnin kuluttua! Tässä joukkueenjohtaja Jouko Mattilan tuore matkaraportti - matkalla Kanadaan mm. ihailtiin palmuja Portugalissa!

Helsinki-Vantaa su 19.12.
Joukkue siirtyi klo 06.00 lentokenttähotellista ykkösterminaaliin, josta oli lento Helsinki-Frankfurt-Toronto. Varusteet ja muut tavarat saatiin hyvin pakattua koneeseen ja odoteltiin lähtöä. Ensimmäisiä uutisia Frankfurtin kentän sulkemisesta kuitenkin alkoi kuulua, lähtö siirtyi, ja lopulta ilmoitettiin lennon peruuntuneen kokonaan. Johtoryhmällä oli pelisilmää myös tässä lajissa, yksi jonottamaan juoksujalkaa uutta reititystä ja muut noutamaan kasseja koneesta.

Paikka jonosta löytyikin alkupäästä, kaikkiaan jonoa oli useampi sata metriä ja uuden reitin tarvitsijoita samoin useita satoja. Jonotus palkittiin noin 3,5 tunnin jälkeen. Virkailijalta tosin pääsi useampikin huokaus, kun hänelle selvisi että pitäisi löytää reitit 31:lle henkilölle ja 62:lle isolle kassille - ja mielellään pikaisesti...
Joukkue oli tässä välissä siirtynyt takaisin hotelliin kamppeiden kanssa, koska ei ollut tietoa koska mahdollinen lähtö olisi. Yhteydet johtoryhmäläisten ja jonottajan välillä toimivat ja jonoon tuotiin myös kuppi kahvia!

Ensin ei tuntunut samalle päivälle löytyvän ollenkaan koko porukalle lentoa, mutta useamman yrityksen, soiton, varmistuksen ja noin tunnin selvittelyn jälkeen löytyi Nuorille Leijonille reitti: Helsinki - Geneve - Lissabon (yö) - New York - Toronto - Kitchener!

Helsinki-Geneve su 19.12.
Lähtö Helsingistä vaihtui Lufthansasta Finnairiin ja saimmekin nopeasti asiat selvitettyä, vaikka aikaa ei paljoa ollutkaan. Lähtö oli myöhässä alkuperäisestä aikataulusta (kuten kaikki muutkin sinä päivänä), mutta koska meillä oli niin runsaasti tavaraa, lähtö venyi lisää ja samalla kone menetti paikan jonossa/lentotilassa ja odottelimme vielä kiitoradalla reilut puoli tuntia. Ja niin tähän kuin oikeastaan kaikkiin muihinkin viivästyksiin oli syynä meidän joukkueemme!

Kun pääsimme Geneveen, olimme reilun tunnin myöhässä ja jatkolennon Lissaboniin piti lähteä 15 minuuttia ennen kuin tulimme perille.

Geneve-Lissabon su 19.12.
Luonnollisesti myös jatkolentomme oli myöhässä ja ehdimme siihen, sopiva tunnin odottelu kentällä ja kohti kuuluisaa kiekkomaata Portugalia. Emme saaneet tarkistettua faktoja, mutta pohdimme, että yhtä jäähallia enempää ei Portugalista löydy, jos sitäkään. Matkan aikana saimme useamman kerran vastata kysymyksiin, miksi ihmeessä menemme Portugaliin pelaamaan jääkiekkoa!

Kun lopulta pääsimme hotellille alkuyöstä, oli se kieltämättä hieman outo näky - jääkiekkomaajoukkue valmistautumassa MM-kisoihin Portugalin palmujen katveessa.

Lissabon-New York ma 20.12.
Tämä lento, kuten edellinenkin sujui portugalilaisen TAP:n varmoissa käsissä. Valtameren ylitys kesti vajaat kahdeksan tuntia. Meillä oli tieto jo lähtiessä, että New Yorkissa ryhmämme jakaantuu ja jatkamme kahdessa eri ryhmässä. Olimme myös hieman epävarmoja, missä kulloinkin varusteemme kulkevat, emme olleet nähneet niitä Helsingistä lähdön jälkeen, mutta itse totuimme kyllä omaan tuoksuumme, kanssa matkustajista emme voi varmoja olla.

Ensimmäisellä ryhmällä oli pieni kiire Newarkin lentokentällä, koska maahantulotarkastukset ym. ovat melko perusteellisia USA:n puolelle ja lisäksi meidän piti löytää varusteemme ja saada ne tullin läpi. Lisäksi jostain piti löytää lentoliput. Täällä oli kyllä hyötyä siitä että olimme hockey-joukkue, käsittelyä hieman nopeutettiin sen ansiosta.

New York-Toronto ma 21.12. osa 1
Ensimmäinen 22 hengen ryhmä pakattiin Continental-lentoyhtiön melko pieneen koneeseen ja näimme hyvin koneen ikkunasta, että kaikki varusteemme ovat kentällä ulkona, mutta eivät liiku mihinkään. Useampi mies niitä kävi katselemassa ja lopulta koneen kapteeni meni paikalle ja viittoili kovasti ja lopulta kaikki muut tavarat otettiin koneesta ulos ja meidän kamppeemme laitettiin sinne ensin. Kapteeni pahoitteli "pientä" viivästystä, mutta koska koneessamme on jääkiekkojoukkue, lastauksessa menee vielä hieman aikaa.

Lopulta pääsimme lähtemään kaksi tuntia myöhässä, meille se ei ollut ongelma kun tiesimme myös ainakin pääosan tavaroista olevan koneessa mukana, mutta muut matkustajat eivät välttämättä olleet niin jääkiekkoystäviä kuin koneen kapteeni.
Pääryhmä pääsi bussilla jäähallin kautta hotellille puolen yön paikkeilla, pahoittelimme olevamme 30 tuntia myöhässä, mutta tulimme kuitenkin !

New York-Toronto ma 21.12. osa 2
Toisen ryhmän, yhdeksän henkeä, oli määrä lähteä tuntia myöhemmin Air Canadan lennolla ja ensimmäisen ryhmän piti odottaa sitä Torontossa ja jatkaa yhdessä bussilla lopulliseen päämäärään Kitcheneriin. Saimme kuitenkin tiedon, että tuo kone on rikki ja tämä lento perutaan ja uusi lento on seuraavana aamuna.
Eipä siinä mitään, lentokenttähotelliin yöksi ja aamulla uudestaan.

Pienemmän ryhmän lento oli aamulla 6.20. Koska hotelliin tuli tietysti muitakin, joilta matka peruuntui ja muutenkin siellä oli hässäkkää, kävi niin että Nuoret Leijonat eivät ehtineet tuohon koneeseen, vaan se lento missattiin!

Ei muuta kuin järjestelemään uutta lentoa ja se saatiinkin parin tunnin kuluttua ja siihen kaikki pääsivät. Toronton kentällä vastassa ollutta bussia ei tosin sitten näkynyt, vaan sitä alettiin järjestelemään ja lopulta ryhmä saapui onnellisena parilla taksilla Kitcheneriin noin 43  tuntia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.
Ja niin Suomen alle 20-vuotiaiden maajoukkue pääsi aloittamaan MM-leirin Kanadassa ja valmistautumaan Buffalon MM-kisoihin, jossa Tapaninpäivänä vastaan asettuu isäntäjoukkue ja viime vuoden maailmanmestari USA.

- Sami Aittokallio

Loppuraportti
Alkuperäisen suunnitelman mukaan matkan Helsingistä Kitcheneriin piti kestää noin 18 tuntia. "Pienten" muutosten jälkeen se kesti toisella ryhmällä 50 tuntia ja toisella ryhmällä 62 tuntia.

Niin pelaajat kuin johtoryhmäkin otti muutokset asioina, joihin emme itse pysty vaikuttamaan ja niillä on turha kiukutella. Päinvastoin, joukkue otti reissun käänteet huumorilla ja toisia kannustaen.

- Tämä käännetään kisoissa positiiviseksi asiaksi, reissu yhdistää joukkuetta vain lisää. Tosin kyllä Portugalissa tuli mieleen, ettei tämäkään olisi hullumpi paikka MM-leirille, totesi Nuorten Leijonien valmentajista Karri Kivi.

- Eihän tässä mitään ongelmaa ole, ruokaa on saatu aina silloin tällöin ja koneissa on saanut nukkua riittävästi, totesi pelaajista Nico Manelius.

- Tässä on hyvin oppinut tuntemaan pelikavereita muutenkin kuin jäällä. Huumorillahan tällaiset hommat pitää ottaa, kommentoi matkan vaiheita maalivahti Sami Aittokallio.

- Hieman harmittaa, että missasimme matkan venymisen vuoksi NHL-pelin Toronto-Atlanta, mutta muuten asiat on mallillaan, puolestaan sanoi Iiro Pakarinen.

- On muuten ihan eri mies kun pääsi käymään suihkussa ja vaihtamaan vähän vaatteita, iloitsi pienistä asioista Tommi Kivistö.

- Nyt on porukka kasassa ja fokus kohti USA-peliä. Pelaamme harjoitusottelun Kanadaa vastaan ja harjoittelemme muutaman kerran täysipainoisesti, pidämme palavereita eri osa-alueista ja lepäämme riittävästi. Tapaninpäivänä olemme valmiita kisoihin, kommentoi luottavaisena päävalmentaja Lauri Marjamäki.

Että tällainen oli Nuorten Leijonien matka Helsingistä Kanadan Kitcheneriin. Keskiviikkona vierailemme Toronton suomalaisten vieraana, käymme Hockey Hall of Famessa Darren Boykon vieraana ja myös hieman shoppailuaikaa on varattuna.