keskiviikko, 16 lokakuu 2019 10:02

Energian tarve korostuu liikuntaa harrastavilla lapsilla ja nuorilla

Kirjoittanut SJL toimisto
Energian tarve korostuu liikuntaa harrastavilla lapsilla ja nuorilla Leader Foods

Kasvu ohjaa lasten ja nuorten ravinnon saantia, energiaravintoaineiden ja suojaravintoaineiden osalta (vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, välttämättömät rasva- ja aminohapot). Kasvu lisää energiantarvetta ja energiantarve lisää ravintoaineiden tarvetta. Kasvun turvaamiseksi ravintoa on saatava riittävästi. Luuston ja lihaksiston kasvuun tarvitaan kalsiumia ja D-vitamiinia enemmän erityisesti kasvupyrähdyksen aikana teinien osalta.

Liikuntaa harrastavilla lapsilla ja nuorilla energiantarve voi lisääntyä hyvinkin voimakkaasti. Liikkuvan lapsen riittävän energiansaannin varmistaminen onnistuu vain, jos lapsi saadaan syömään säännöllisesti aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan sekä tarvittaessa kaksi tai useampi välipala. Yhdenkin syömiskerran väliin jäämistä on vaikea korvata seuraavalla syöntikerralla, sillä syötävän ruoan määrä voi nousta liian korkeaksi. Riskinä on riittämätön energiansaanti.

Päivän pelien jälkeen taukojen aikana hiilihydraattipitoisia välipaloja nauttineiden juniori pelaajien ei tarvitse syödä suuria ruokamääriä yötä vasten täyttääkseenglykogeenivarasto. Glykogeenivarastojen tulisi olla täydet seuraavan päivän aamuna, jotta jatkopelit sujuisivat hyvin.
Lähde: Liikkujan ravitsemus - teoriasta käytäntöön. Borg, Fogelholm, Hiilloskorpi. 2005
 

Liikkuville ja urheileville lapsille ja nuorille on tarjolla runsaasti laadukkaita proteiini-hiilihydraattivalmisteita juomien, juomajauheiden ja patukoiden muodossa. Näitä voidaan käyttää täydentämään ruokavaliota esimerkiksi välipaloina sekä ennen ja jälkeen harjoitusta nautittavina tankkausta ja palautumista edistävinä valmisteina.

Hyvä ja terveellinen välipala tai proteiinipitoinen ravintolisä täydentää päivän aterioita. Hyvien välipalojen merkitys korostuu kisoissa tai urheilusuoritusten välissä, koska usein aterioiden välillä saattaa vierähtää useita tunteja. Hyvä välipala auttaa ylläpitämään hyvää vireystilaa ja jaksamista urheilusuorituksen aikana, se myös nopeuttaa palautumista.

Tutustu lasten ja nuorten ravitsemusoppaaseen


Lähde: Leader Foods

 

 

Olet nyt

Lisää uutisia kotimaasta